علی حقانی

گفت وگو با" علی حقانی" مدال آور المپیاد جهان

کسب سه مدال طلای بین المللی حاصل تلاش فرزند بازنشسته

صادقان/مدال‌آور طلای المپیاد جهانی كامپیوتر 2015 قزاقستان است. تازه دوران دبیرستان را به اتمام رسانده، ولی در این مدت كوتاه توانسته به 3 مدال طلای بین‌المللی و یك مدال طلای كشوری كسب نماید. اكنون دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف است. متولد تهران ولی اصلیتش اصفهانی است. پدرش مدرك فوق‌لیسانس مدیریت صنعتی، مادرش لیسانس مهندسی كامپیوتر دارد. دوره ابتدایی را در دبستان شهید كلاهدوز، دوره راهنمایی را در مدرسه علامه حلی2 و دوره دبیرستان را در مدرسه علامه حلی (استعدادهای درخشان) گذرانده است. یك برادر و یك خواهر دارد و "علی حقانی" كوچك‌ترین عضو خانواده است. با این جوان المپیاد جهانی كه فرزند پاسدار بازنشسته فریدون حقانی است، گفت وگویی انجام‌ داده ایم كه خلاصه از آن را در ادامه می‌خوانید:
 * با كمك و یاری خداوند متعال، در دو سال اخیر به مقام‌های متعدد داخلی، بین‌المللی و اینترنتی دست‌یافته‌ام، مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
1- نفر اول مسابقات معتبر كشوری برنامه‌نویسی حلی نت
2- رتبه اول و مدال طلای المپیاد كشوری كامپیوتر 1393
3-  رتبه اول و كسب طلای المپیاد آسیایی A.P.I.O  در سال 2015
4- رتبه دوم و كسب مدال طلا مسابقات بین‌المللی بیان در بین 102 كشور و بیش از ده هزار مسابقه‌دهنده سال 1394 
5- كسب مدال طلای المپیاد جهانی كامپیوتر 2015 قزاقستان
6- مقام اول مسابقه كامپیوتر دانشگاه تهران

 * انتخاب المپیادی‌ها یك آزمون چندمرحله‌ای است. ابتدا همه دانش آموزان كل كشور می‌توانند شركت كنند. در آزمون مرحله اول حدود 1500 نفر از كل كشور انتخاب شدند و آزمون مرحله دوم از بین 1500 نفر80 نفر برتر انتخاب شدند، سپس طی آزمونی در مرحله سوم 40 نفر گزینش می‌گردند. به دلیل گستردگی مطالب رشته كامپیوتر فقط المپیاد كامپیوتر سه مرحله‌ای است و سایر المپیادها دو مرحله هستند. برای نفرات برتر مرحله سوم در تابستان دوره­ایی در تهران برگزار می‌شود و در مدت برگزاری دوره، آزمون‌های مكرری در بین این40 نفر برگزار می­گردد و در دو آزمون انتهایی دوره نفرات برتر اول، دوم و سوم كشوری انتخاب می‌شوند و آن‌ها به این ترتیب به مدال‌های طلا، نقره و برنز كشوری دست می‌یابند. برای انتخاب گروه اعزام به المپیاد جهانی از8 نفر اول دعوت‌شده، دوباره یك دوره آموزشی برگزارمی گردد و با آزمون‌های متعدد 4 نفر برای عضویت در گروه ملی و اعزام به مسابقات جهانی برگزیده می‌شوند. من در سال 94 جزء آن 4 نفر اول بودم و ضمن دریافت طلای كشوری به مسابقات جهانی قزاقستان هم راه یافتم و طلای مسابقات جهانی نصیبش گردید.

 * تا كسب مدال طلای المپیاد كشوری به‌جز دبیرستان محل تحصیل و برنامه‌های آن از هیچ آموزشگاه دیگری استفاده نكردم، و در زمان انتخاب برای عضویت در گروه ملی المپیاد كامپیوتر ایران همانند سایر شركت‌كنندگان از كلاس‌های باشگاه دانش‌پژوهان جوان استفاده نمودم.

 * برای موفقیت‌های جهانی عوامل گوناگون دست بدست هم داده كه شاخص‌ترین آنها عبارت‌اند از: علاقه و پشتكار شخصی، تشویق و حمایت كامل و دعای خیر خانواده مخصوصاً پدر و مادرم، و برنامه‌ریزی صحیح مطالعاتی برای نیل به هدف و در مرحله بعد آموزش‌های خاص دبیرستان علامه حلی برای ورود و عضویت در گروه ملی المپیاد كامپیوتر ایران و باشگاه دانش‌پژوهان جوان و بررسی و انجام آزمون‌های ادوار قبل و اعزام و همراهی توسط آنان

 * اگر دانش آموزان موفقیتی كسب می­كنند، قطعاً مدرسه و برنامه‌های آن در موفقیت دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد و بی‌انصافی است كه نقش مدرسه كمرنگ دیده شود. آقایان حامد صالح، فروغ­مند، غفاری، محمدرضا ملكی و فیروزی مشخصاً در این موفقیت من در عرصه جهانی نقش داشتند و جای تشكر فراوان دارد.

 * تا تابستان 1394دانش‌آموز بودم و از مهر امسال در رشته "مهندسی كامپیوتر" دانشگاه شریف مشغول تحصیل شدم. اصلی‌ترین هدفم فعلاً تحصیل است و  بنا دارم تحصیلات خود را تا حد لزوم جلو برده و سپس تصمیم‌گیری كنم. امسال بعد از موفقیت در المپیاد جهانی كامپیوتر آلماتی قزاقستان، برای همكاری دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی نظیر M.I.T (دانشگاه اول دنیاست) و مؤسساتی چون گوگل با ارسال دعوت‌نامه و بورس  از من دعوت نمودند ولی متأسفانه مؤسسات و شركت‌های داخلی حتی از یك تماس خشك‌وخالی هم دریغ نمودند!؟

 * از دوران قبل از دبستان بواسطه پدرم و به‌طور اصولی با فن كامپیوتر آشنا شدم ابتدا بازی بود ولی بازی‌های انتخاب‌شده علمی و فكری و  سپس با بسته‌های محاسباتی مانند اكسل و... آشنا شده و سپس به‌سوی برنامه‌نویسی كشیده شدم. ابزار كارم نوت بوك مجهز به سیستم ‌عامل اوبونتو بود و برای كد نویسی از زبان C++ استفاده می­كردم. مهم‌ترین نكته، علاقه است كه باعث افزایش انگیزه می­شود و خستگی را به همراه ندارد. برنامه‌ریزی اجرایی، حركت قدم‌به‌قدم  و پیوستگی گام های بعدی است كه باید جدّی گرفته شود. هم­چنین به‌موازات این موارد حتماً لازم است از تجربه دیگران، سابقه موجود و در اختیار، و نیز مربیان با تجربه بهره‌گیری شود.

 * توصیه­ ام به دانش ­آموزان و دانشجویان به‌ ویژه فرزندان عزیز پاسدار، این است كه توكل به خدا، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، حركت قدم‌به‌قدم و استفاده از تجربیات دیگران و استفاده از اساتید مجرب را همیشه سرلوحه كارشان قرار دهند .
 شایان‌ذكر است، در بیست و هفتمین دوره المپیاد بین‌المللی كامپیوتر كه در آن هشتادودو كشور در شهر آلماتی قزاقستان به رقابت پرداختند،  تیم ملی المپیاد كامپیوتر جمهوری اسلامی ایران با كسب دو مدل طلا، یك نقره و یك برنز جایگاه ششم را هم از نظر مدال و هم از نظر نمره و امتیاز بدست آورد.

تهیه و تنظیم :محمدرضا حسن دوست